tisdag 24 januari 2012

Present-pyssel = Avkoppling

Avkoppling... Hur kopplar människor av ? Vad en människa ser som avkoppling kan en annan människa se som ett ångestfyllt moment.

Min mamma ( jag vet att jag ofta refererar till henne men det är ju egentligen helt naturligt då hon är min stora förebild) gillar verkligen att stryka. Jag gillar INTE att stryka. Jag har verkligen gett det en chans... Sist jag körde en stor tvätt-helg radade jag upp ca 5 plagg som jag tyckte behövde strykas. Bara för att slippa stå där och panikstryka Sebastians skjorta 5 minuter innan vi måste åka. Och för att slippa den där svordomsramsan han drar när han lyckats bränna sönder sin svarta favorit-skjorta. Efter ca 20 min var jag färdig med två plagg. Då kom Underbara Emma på kopp och räddade mig... Jag tror egentligen inte jag behöver skriva att de sista kläderna aldrig blev strukna... Eller strykna.. Eller vad heter det ? Pain. Inget för mig.

Endel människor tycker att träning är avkoppling. Jag tycker det är kul att gå och träna när jag känner att jag verkligen har tid med det. Ofta fel prioriterar jag tyvärr min tid till annat mindre viktigt. Men det är inte avkoppling för mig.

Jag frågade just Sebastian vad han tyckte var avkopplande och han svarade spel. Jag kan förstå honom där. Han menade både tv-spel och sällskapsspel påstår han men jag tror han menade mest tv-spel ;)

På sommaren är avkoppling för mig trädgårds-skötsel. Vi har en bra trädgård som faktiskt inte kräver jättemycket skötsel och jag vill hålla det på den nivån eftersom det då känns mer kravlöst. Jag älskar att dra igång en ljusbok och sitta och döda ogräs och se hur fint det blir. Avkoppling för mig.

På vintern har jag inget trädgårdsarbete att koppla av med. Då pysslar jag. Men det är lite svårt vad man ska pyssla med . I december är det inte ett dugg svårt. Då kan man göra julkort, godis, jularrangemang osv.

Men nu känns det lite jobbigare med fantasin... Men i lördags ägnade jag en stund åt att pyssla ihop en fin present-låda för min och Sebastians present till lilla Alma. Vi köpte en fantastiskt fin bomullspläd med elefanter på från "Kardelen" som har massor med fina och mysiga saker för hemmet. Det bästa är att de faktiskt finns att få tag på i lilla Tidaholm. På Pynt å Sånt såklart !

Just nu sitter jag faktiskt och pysslar med en annan liten överraskning till Jennys fina lilla Alma. Jösses vad kul det är med en liten bebis :) men den spoilar jag inte förrän hon fått den. Annars kommer bara mamma Jenny skvallra ;)

Godnatt och kram på er !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar